Milion vyrobených aut na Slovensku představuje v absolutních číslech zhruba jen 1 % celosvětové produkce. Ale v přepočtu na obyvatele je Slovensko se 191 vyrobenými auty na tisíc obyvatel suverénně na špici žebříčku 51 států, které auta produkují, a to dlouhodobě a s velkým náskokem.
Pozitivním trendem posledních let je fakt, že počet vyrobených aut nejen roste, ale souběžně se dramaticky mění i struktura výroby. Když bychom porovnali velikost, vybavení a cenu průměrného auta vyrobeného na Slovensku před deseti lety a teď, tak bychom museli uznat, že není auto jako auto. Co mají společného Audi, Bentley a Jaguar? To, že se vyrábí, nebo budou vyrábět na Slovensku. Srovnejme si tato auta s předchozí produkcí. Kdo postaví vedle sebe například tehdejší Peugeot 207 a dnešní Audi Q7, musí uznat, že je to několikanásobný rozdíl v objemu materiálů, v technologiích, ve výbavě a i ceně. Mimochodem, když se před lety začala v bratislavském závodě koncernu Volkswagen vyrábět Q7, tak bylo „ticho po pěšině“ – přestože se auto fakticky skoro celé vyrobilo na Slovensku, tak se převezlo, zkompletovalo a oficiálně vyrobilo v Německu. Dnes už Audi na svých webových stránkách uvádí bratislavský závod jako místo vzniku Q7, a Q8 – suverénně největší Audi všech dob – bude následovat. A zákazníkům v Německu a na celém světě to, soudě podle úspěchu prodejů, evidentně nevadí. I to je, možná neviditelný, ale velký úspěch. Uvidíme, zda v podobném režimu zafunguje firma Porsche, a zda prolomí tabu, že Porsche je německé auto a jinde než v Německu se nikdy vyrábět nebude. Již brzy se totiž bude na Slovensku vyrábět luxusní SUV Cayenne kompletně celé na nové výrobní lince. Což v loňském roce potvrdil i Albrecht Reimold – předseda představenstva Volkswagen Slovakia, když řekl: „Bratislavský závod má mnoho velkých úkolů. Jednou z novinek bude, že Porsche Cayenne se stane 100procentním Slovákem, celá výroba jeho nejbližší generace už bude probíhat v Bratislavě, ne jako dosud ve spolupráci se závodem v Lipsku.“ Všeobecná obliba vozů SUV je dalším faktorem, proč slovenský průmysl roste, neboť v zemi se ještě produkuje Volkswagen Touareg a oblíbená KIA Sportage. A prostor k dalšímu růstu v této zemi je. Přestože, jak zdůraznil předseda ZAP Juraj Sinay na nedávné bratislavské tiskové konferenci: „Na Slovensku chybí automobilkám a subdodavatelům 14 000 pracovníků, a tento stav je alarmující!“ Ale zakončeme pozitivním tónem, v rozhovoru s panem Albrechtem Reimoldem, který vyšel česky i v loňském Audi magazínu, nenajdete povrchní pochvalné fráze o „kompetenci ve výrobě a angažovaných a tvořivých lidech“, ale tvrdá fakta. Volkswagen Bratislava byl dvakrát po sobě vyhodnocen nejlepším závodem koncernu, přestože neustále zavádí nové modely, rozšiřuje svoji výrobu, vyrábí souběžně ta nejmenší (Volkswagen UP, ŠKODA CITYGO) a největší (výše uvedená velká SUV) auta koncernu, a tuto variabilitu navíc umocňuje produkce pro čtyři značky a nasazení prakticky všech typů motorů vč. CNG a světové novinky hybridu PHEV v kombinaci s dieslovým motorem u Audi Q7 e-tron.
Volkswagen Bratislava, ostatní slovenské automobilky i jejich subdodavatelé jsou důkazem, že automobilový průmysl suverénně kráčí na cestě od levných montoven k sofistikované moderní produkci.
Jiří Klusáček ředitel vydavatelství